Dinsdag 5 september 2023
Partnerbijdrage: Als je de overstap wilt maken van een traditioneel aangedreven auto naar een volledig elektrische auto of crossover, zul je merken dat dit een dappere nieuwe wereld is. Het besturen van een voertuig op batterijen heeft veel voordelen, met name lagere bedrijfs- en onderhoudskosten, hoewel de eigendomservaring anders is dan bij een model op gas. Of je nu een nieuwe auto op elektriciteit of een elektrische Dacia Spring occasion wilt kopen, je zult jezelf een aantal lastige vragen moeten stellen voordat je overstapt op batterijvoeding:Voldoet de auto aan mijn behoeften?
Zoals bij elk type voertuig, zul je wat onderzoek willen doen om er zeker van te zijn dat de elektrische auto die je overweegt binnenin voldoende ruimte heeft voor jou en je gezin. Zorg ervoor dat er voldoende bagageruimte is voor wekelijkse winkeluitjes, sportuitrusting, kinderwagens en andere kindgerelateerde spullen. Kies een model dat bij je budget past en wordt geleverd met alle functies die je nodig hebt. Kijk dus ook zeker naar de Dacia Spring Electric prijs. En geef elk voertuig dat je overweegt altijd een grondige proefrit om te zien of het naar wens rijdt, comfortabel is en je de bediening gemakkelijk vindt.
Is het bereik van de auto voldoende?
Nu de huidige generatie elektrische voertuigen op een accu meer dan 320 kilometer kan rijden, speelt de zogenaamde actieradiusangst minder een rol dan een paar jaar geleden, toen elektrische voertuigen moeite hadden om de grens van 160 kilometer te halen. Toch wil je er zeker van zijn dat de actieradius van een bepaald model op zijn minst voldoende is voor je dagelijkse woon-werkverkeer en weekendactiviteiten. Het loont de moeite om je behoeften met betrekking tot de geschatte actieradius van een elektrische Dacia Spring te overschatten, omdat je kilometerstand, zoals ze zeggen, zal variëren. De Spring Electric heeft een topsnelheid van 125 km/u en een actieradius van gemiddeld 200 km.
Waar en hoe kan ik de auto opladen?
Hoewel het aantal openbare laadstations groeit, is het veel handiger – en bovendien goedkoper – om thuis een elektrische auto op te laden. Je kunt het voertuig eenvoudigweg aansluiten op een standaard stopcontact van 110 volt voor opladen op niveau 1, maar dit kan acht tot bijna 24 uur duren. Een betere keuze zou zijn om een ​​elektricien een 240-volt-service in je garage te laten installeren om niveau 2-opladen mogelijk te maken, waarmee een lege batterij in slechts vier uur kan worden aangevuld. Technisch gezien heb je niet eens een afgesloten garage nodig, maar als je buiten een EV aansluit, zul je waarschijnlijk een specifieke oplaadeenheid voor dat doel moeten aanschaffen en deze professioneel moeten laten installeren volgens de lokale bouwvoorschriften.
Wat kost de verzekering?
Verzekeringskosten voor elektrische voertuigen zijn doorgaans duurder dan normaal. Eén bron schat de premies gemiddeld 21 procent hoger dan voor vergelijkbare modellen op gas. Dat betekent niet dat ze minder veilig of meer kans op ongelukken zijn dan andere voertuigtypen. Het komt eerder doordat elektrische auto’s duurder zijn dan conventionele alternatieven en over het algemeen meer kosten om te repareren na een aanrijding, vooral vanwege hun dure accupakketten.