Woensdag 12 februari 2014
Drogist Hans Hondebrink, dinsdag 11 februari te gast in Seniorentijd, legde ons het hele traject voor dat zijn familiebedrijf over een periode van bijna tachtig jaar had afgelegd.Oudere ingezetenen van Almelo zullen het weten: de zaak werd in 1936 gesticht door de opa van de heer Hondebrink, waarna al snel een overname door zijn vader volgde. In de jaren zestig trad onze gast in de voetsporen van de generaties voor hem. Onder zijn hoede voegde het bedrijf meerdere branches aan de drogisterij toe, zoals een schoonheidssalon, een fotohandel alsook een afdeling parfumerie en sportverzorging.
Nee, zalfjes maakt de moderne drogist niet meer zelf. Nieuwe wetsbepalingen hebben daar een halt aan toegeroepen. Maar er resteren nog beproefde middeltjes van vroeger. Boorzuurpoeder wordt bijvoorbeeld nog steeds veel verkocht als een middel tegen zweetvoeten, zo wist de heer Hondebrink ons te vertellen. Het goedje dat onze voorouders al van ongewenste geurtjes afhielp heeft dus de tand des tijds doorstaan.
Tegenwoordig haalt een drogist een niet onaanzienlijk deel van zijn omzet uit de vrije verstrekking van medicijnen. Het verschil tussen een drogist en een apotheek kwam dan ook ter sprake: de drogist kan bijvoorbeeld pijnstillers tot aan een bepaalde sterkte verkopen aan iedereen boven de zestien. Krachtiger middelen zijn uitsluitend op recept verkrijgbaar bij de apotheek.
Ten slotte gaf de heer Hondebrink aan wat volgens hem een drogist tot een goede drogist maakt. Een goede drogist vraagt zich af waar een klant bij gebaat zou kunnen zijn, en niet hoeveel geld hij aan hem kan verdienen. Als een goedkoper middel wonderen blijkt te verrichten, dan is dit de aangewezen weg voor de drogist en krijgt de klant dat middel mee.
U kunt de herhaling van het gesprek met de drogist beluisteren op AAFM, Seniorentijd, zaterdagochtend van 09.00 tot 10.00 uur.
Interview Seniorentijd 11-02-2014, drogist Hans Hondenbrink