Donderdag 24 oktober 2013
Gespecialiseerde duikteams starten begin november, in opdracht van de provincie Overijssel, met een onderzoek naar verdachte ijzeren objecten in de bodem van het kanaal Almelo-De Haandrik. Tussen sluis Aadorp en de brug N36 (Almelo) liggen op 49 locaties ijzeren objecten in de bodem. Het kan bijvoorbeeld gaan om olievaten, fietsen of rollen prikkeldraad, maar ook om (niet gesprongen) explosieven. IJzeren voorwerpen worden direct verwijderd door de duikers. Bij de vondst van explosieven wordt de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) ingeschakeld. Het onderzoek naar de objecten en of explosieven in de bodem van kanaal Almelo-De Haandrik is nodig om de baggerwerkzaamheden, voor het verruimen van het kanaal, veilig uit te kunnen voeren. Archiefonderzoek heeft bevestigd dat tijdens de Tweede Wereldoorlog diverse objecten in en aan het kanaal zijn beschoten met (onder andere) vliegtuigbommen. Omdat niet duidelijk is geworden of alle afgeworpen explosieven zijn gesprongen of dat ze wellicht al zijn geruimd tijdens eerdere werkzaamheden in en aan het kanaal, is het kanaal nader onderzocht door middel van een bodemscan. Gebleken is dat in de bodem van het Almelose gedeelte van het kanaal op 49 locaties verdachte ijzeren objecten aanwezig zijn.
Om bewoners en andere belangstellenden over de duikwerkzaamheden te informeren, organiseert de provincie Overijssel een inloopavond. Deze vindt plaats op woensdag 30 oktober van 19.30 tot 21.00 uur in dorpshuis ’t Aahoes, Albardastraat 20 in Aadorp (Almelo). Tijdens de inloopbijeenkomst zijn vertegenwoordigers van de provincie Overijssel en de aannemer aanwezig om vragen te beantwoorden over het uitgevoerde onderzoek en de werkwijze en planning van de duikteams.
De baggerwerkzaamheden in kanaal Almelo-De Haandrik maken onderdeel uit van een groot pakket aan maatregelen om deze vaarroute geschikt te maken voor schepen met een laadvermogen van 700 ton. Inmiddels zijn er in het kanaal enkele tientallen wachtplaatsen aangelegd en verbeterd en zijn er vijf bruggen vervangen. De baggerwerkzaamheden vormen het sluitstuk van de flinke opknapbeurt die het kanaal ondergaat. Door het aanpassen van deze vaarroute stimuleert de provincie het goederenvervoer over water. Dit is niet alleen belangrijk voor de economische ontwikkeling in dit gebied, maar ook goed voor het milieu en de bereikbaarheid in Overijssel. Elk 700 tons schip betekent 35 vrachtwagens minder op de weg. Kijk voor meer informatie over de werkzaamheden op www.overijssel.nl/kanaalalmelodehaandrik.