Woensdag 18 januari 2023
De vakbonden CNV, FNV en VVMC hebben landelijke acties aangekondigd in het streekvervoer op donderdag 19 en vrijdag 20 januari. Op deze twee dagen wordt er door een deel van het OV-personeel gestaakt. Dat geldt voor de vervoerders Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz, RET en Transdev. Bij de NS en in het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt niet gestaakt.
Informatie
Reizigers ondervinden hinder van de staking omdat er ritten vervallen. Daardoor rijden er op donderdag 19 en vrijdag 20 januari in het hele land minder bussen, trams en treinen. Op Keolis.nl/staking wordt per regio en treintraject weergegeven wat de verwachte gevolgen van de staking zijn voor reizigers van allGo, Keolis Blauwnet, Syntus Utrecht en Twents.
Effect staking verschilt per regio en treintraject
Op dit moment is nog niet bekend wat de stakingsbereidheid is. Tijdens de vorige staking heeft ongeveer 70% van de bussen en treinen van Keolis volgens dienstregeling gereden. De vervoerder kan niet garanderen dat dat deze keer ook het geval is. Daarom adviseert Keolis reizigers die een belangrijke afspraak hebben om op donderdag 19 en vrijdag 20 januari ander vervoer te zoeken. Reis je toch met het OV? Raadpleeg dan kort voor vertrek de reisplanner. De vervoerder doet haar best om alle ritten die vervallen zo snel mogelijk uit de reisplanner te halen. Dit is echter niet altijd mogelijk omdat soms pas kort voor vertrek bekend is of een rit vervalt.
Werkgevers bieden een bovengemiddeld hoog loonbod
De werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) en vakbonden FNV en CNV hebben tot diep in de nacht onderhandeld over een nieuwe CAO Openbaar Vervoer 2023. De vakbonden hebben het overleg afgebroken, ondanks een loonbod van 8% vanaf 1 januari 2023. Het voorstel van de werkgevers is een cao van 1 jaar, met een loonsverhoging van 8%. Het totale bod van de werkgevers, inclusief andere maatregelen, staat gelijk aan een verbetering van de arbeidsvoorwaarden van 11%.
Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: "We hebben een bovengemiddeld hoog loonbod gedaan. Ook als je kijkt naar de ontwikkelingen van cao lonen de afgelopen periode en wat er in de vervoersector gebeurt. Ons bod van 8% voor 2023 is méér dan gemiddeld in Nederland. Het is niet verantwoord om de kosten bij bedrijven nog hoger op te laten lopen. Dan komt de continuïteit van het openbaar vervoer in gevaar. De reizigersaantallen zijn sinds corona nog niet op het oude niveau en dit jaar krijgen we nauwelijks nog steun van de overheid", aldus Kagie. Hij verbaast zich over de opstelling van de bonden: "De overheid neemt ongekende maatregelen die de inflatie flink dempen en de koopkracht verbeteren. Een modaal inkomen stijgt door de overheidsmaatregelen met 3,7%, voor lagere inkomens is dat nog meer. De geboden 8% loonsverhoging in 2023 betekent een forse stap voor medewerkers in de sector en samen met de overheidsmaatregelen een flinke vooruitgang in het salaris", aldus de voorzitter van de VWOV.
Door Henk Kooy