Zondag 15 januari 2023
Veel mensen in Almelo hebben of krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen: de prijzen van boodschappen blijven stijgen, de dure decembermaand is net achter de rug en dan zijn er nog de vaak torenhoge energievoorschotten. Kwijt
Bij Thuisadministratie, onderdeel van welzijnsorganisatie Avedan, kloppen steeds meer mensen aan die het zicht op hun inkomsten en uitgaven kwijt raken en niet meer rond kunnen komen.
Lees verder onder de video
Steeds meer
Coördinator Rienke Hofman van de Thuisadministratie merkt dat het aantal aanvragen toeneemt. En ze verwacht nu, na de dure decembermaand, dat het aantal mensen in Almelo met financiële problemen toeneemt. "Het bleef eerst nog wel rustig. Het is voor mensen best een stap om toe te
geven dat ze niet meer weten hoe ze moeten rondkomen. Soms kreeg ik een aanmelding en die werd dan toch weer afgebeld, vaak uit schaamte. Maar de laatste weken komen echt steeds meer aanvragen binnen", aldus Rienke.
Bestedingsplan
Thuisadministratie helpt deze mensen door hun inkomsten en uitgaven goed op de rij te zetten en weer overzicht te krijgen in geldzaken. Daarvoor kan Rienke een beroep doen op 13 enthousiaste vrijwilligers. "De vrijwilliger leert mensen bijvoorbeeld binnengekomen post goed te verwerken en te ordenen. En helpt bij het doen van betalingen en het invullen van formulieren. Misschien hebben mensen ook wel recht op subsidies, toeslagen en kwijtscheldingen. Dan vragen we die samen aan.
Ook maakt de inwoner met de vrijwilliger een bestedingsplan. Na onze hulp redden mensen zich weer zelf", zo meldt Rienke Hofman. Als de vrijwilliger de eerste keer bij iemand thuis komt, is het ijs vaak snel gebroken, weet Rienke.
Overzicht
"Vaak lijkt het mensen vooraf best lastig om hun financiële toestand te delen met een vreemde. Maar als de vrijwilliger er eenmaal is, zijn ze ook blij en willen ze aan de slag. We luisteren naar hun verhaal, hoe ze in deze situatie zijn beland. Elke aanvrager is anders, achter elke aanvraag zit een verhaal. Soms hadden mensen eerder hun zaakjes voor elkaar maar is bijvoorbeeld de partner overleden die altijd de geldzaken deed. Het gebeurt ook dat mensen het overzicht helemaal kwijt zijn en plastic tassen vol afschriften en ongeopende post hebben", aldus Rienke.
Begeleiden
Kan Thuisadministratie altijd helpen? "Bijna altijd. Door inzicht en overzicht te geven en ook te kijken of mensen geen tegemoetkomingen laten liggen waar ze recht op hebben. En door alles netjes te ordenen, waardoor rust ontstaat. Soms zijn er al grote financiële problemen, dan kunnen we de mensen begeleiden naar schuldhulpverlening", stelt Rienke Hfman.
De komende weken verwacht Rienke, na de dure decembermaand, nog meer aanvragen. "Veel mensen hebben nog geen eindafrekening van het energiebedrijf. En soms is de energietoeslag die ze hebben gekregen al wel op. Ik hoop dat mensen zich melden als ze merken dat ze het niet meer overzien en niet wachten tot er al schulden zijn", vertelt Rienke tot besluit.
Wilt u ook (weer) overzicht op uw geldzaken? Meld u dan aan voor de gratis hulp van Thuisadministratie. Dat kan per mail via: thuisadministratie@avedan.nl of telefonisch via het algemene tel.nr. van Avedan: 0546 - 544 100.
Door Henk Kooy