Vrijdag 13 januari 2023
Ouderen met een migratie-achtergrond vinden het vaak lastig om een beroep te doen op hulpverleners.In Enschede en Almelo kunnen ze nu met een druk op de knop een vrijwilliger een seintje geven. In Enschede wordt deze slimme technologie getest door welzijnsorganisatie Alifa, in Almelo gaat Avedan er mee beginnen.
Ontwikkelaar
‘Als dit kan bijdragen aan het welzijn van ouderen en vereenzaming van deze groep tegengaat, zijn wij er heel blij mee’, zegt manager Sander Klimstra van Avedan. Hij kreeg onlangs 10 rode knoppen overhandigd door Ronald Kok van Scamander, de ontwikkelaar van deze Behoefteknop. Het project bovenlokaal e-health (waarvan de Behoefteknop een onderdeel is) is een samenwerking van Alifa, Avedan en IMEAN, dat zich inzet voor Twentse ouderen met een migratie-achtergrond, met steun van de Provincie Overijssel. In totaal kunnen 200 ouderen in Almelo en Enschede met een migratie-achtergrond meedoen.
Onzichtbaar
De rode knop is heel gemakkelijk te gebruiken. En dat is nodig voor deze doelgroep, bijvoorbeeld omdat telefoneren soms niet meer gaat of omdat ze problemen hebben met de Nederlandse taal. Daardoor blijven hun problemen vaak onzichtbaar. De gebruikers zijn mensen die weinig sociale contacten hebben en zich hebben teruggetrokken, bijvoorbeeld omdat hun partner is overleden of omdat ze weinig mobiel zijn. Doordat ze weinig prikkels krijgen en vereenzamen, verslechtert hun geestelijke conditie en welbevinden vaak veel sneller dan wanneer ze nog wel contacten en afleiding zouden hebben.
De knop is niet bedoeld voor zorgvragen, maar voor het welzijn van de inwoner. Bijvoorbeeld omdat ze graag willen dat iemand even langskomt voor een praatje, de hond moet worden uitgelaten of er een brief van een instantie is gekomen die ze niet begrijpen. De vrijwilliger heeft een luisterend oor en kijkt ook of er geen signalen zijn dat er meer aan de hand is dan de directe hulpvraag. Zo ja, dan kan hij of zij terecht bij de collega’s van Alifa of Avedan of contact leggen met mantelzorgers, thuiszorg, de praktijkondersteuner van de huisarts of bijvoorbeeld de intaker van de gemeente.
Behoefte
De ervaring elders in het land leert dat mensen blij zijn met de rode knop als lijntje naar de buitenwereld. En dat er zeker geen misbruik van wordt gemaakt: gemiddeld drukken de gebruikers niet meer dan twee keer per maand op de knop. De ervaring is dat achter de praktische vraag die wordt gesteld vaak vooral behoefte zit aan een luisterend oor en gezelschap. De vrijwilliger ziet meteen wie de knop heeft ingedrukt en neemt dan zo snel mogelijk contact op met de inwoner.
Het project met de Behoefteknop loopt tot en met november 2023. Kent u een oudere met een migratie-achtergrond voor wie deze knop een uitkomst zou zijn? Meld u dan aan bij Avedan via telefoonnummer 0546-544 100 of stuur een mailtje naar info@avedan.nl.
(foto boven: Ronald Kok van Scamander (de ontwikkelaar van de Behoefteknop) overhandigt het eerste exemplaar aan manager Sander Klimstra van Avedan)
Door Henk Kooy