Woensdag 27 april 2022
Almelo start samen met Rutgers campagne tegen seksuele intimidatie. Na de vele landelijke publicaties over seksueel grensoverschrijdend gedrag komen meer aangrijpende verhalen van slachtoffers. 'Het vraagt om een cultuurverandering waarbij niemand wegkijkt en waarin mensen elkaar aanspreken op verkeerd gedrag', stelt burgemeester Arjen Gerritsen. Almelo start daarom samen met Rutgers, expertisecentrum seksualiteit, de 'Ben je oké?'-campagne voor een sociaal veilige stad.
Lokale horeca en sportclubs ondersteunen de campagne actief.
In Nederland krijgt ruim de helft van de vrouwen en 1 op de 5 mannen ooit te maken met seksuele handelingen tegen hun wil blijkt uit onderzoek van Rutgers, kenniscentrum seksualiteit. Van sissen en nastaren, nafluiten, naroepen met seksueel getinte opmerkingen tot aanraken. 'Wat niet normaal is, mag nooit genormaliseerd worden. Het is belangrijk dat die bewustwording er komt. En daar kan iedereen in onze stad iets aan doen', benadrukt burgemeester Gerritsen.
Simpele vraag: 'Ben je oké?'
De Ben je oké-campagne die de gemeente start, maakt ongewenst seksueel gedrag bespreekbaar. De campagne helpt omstanders in te grijpen wanneer zij zien dat iemand zich ongemakkelijk voelt met een eenvoudige vraag: 'Ben je oké?' Uit onderzoek van Rutgers blijkt dat deze vraag het meest succesvol is. De campagne roept iedereen op elkaar te helpen als je ziet dat iemand ermee te maken heeft. Gerritsen: 'Met de simpele vraag 'Ben je oké?' beschuldig je niemand maar help je een ander op een moeilijk moment. Zo werken we samen aan een sociaal en veilig Almelo. Een stad waar inwoners, ondernemers en bezoekers zich welkom, thuis én veilig voelen.'
Horeca en sportclubs
Seksuele intimidatie komt overal voor. Burgemeester Gerritsen: 'Niet alleen op straat, maar ook tijdens het uitgaan, op het werk, in het openbaar vervoer en bij de sportverenigingen.' Vandaar dat de gemeente een brede oproep deed onder horecabedrijven en sportclubs om aan te haken bij de campagne. Met succes. Tal van ondernemers en sportbestuurders ondersteunen de campagne de komende tijd actief via posters in horecagelegenheden en kantines en uitingen op social media en via nieuwsbrieven.