Zondag 12 september 2021
De werkzaamheden voor de reconstructie van de Henriette Roland Holstlaan gaan vanaf maandag 13 september van start. Aannemer NTP begint dan met fase 1, tussen de Schoolstraat en de Nijreessingel. Deze fase duurt ongeveer 12 tot 14 weken.Tekst gaat verder onder de video
De gemeente Almelo gaat samen met aannemersgroep NTP deze belangrijke verkeersader toekomst- en klimaatbestendig maken. Op de kruispunten met de Jan Vermeerstraat en Frederik van Eedenstraat zijn de verkeersregelinstallaties (VRI's) toe aan groot onderhoud/vervanging. Mede gelet op de toename van het verkeer is besloten om alle werkzaamheden te combineren tot een reconstructie.
Op de schop
De eerste fase van deze werkzaamheden wordt dus uitgevoerd in het gedeelte van de Schoolstraat tot de Nijreessingel. Het wegprofiel wordt daarbij aangepast, de VRI's opgeruimd en vervangen door zogenaamde 'ovondes', (zoals in Almelo Noord). Een ovonde kan meer verkeer afhandelen dan een VRI (meer dan 20%). Verwacht wordt dat de doorstroming daardoor beter verloopt.
Niet meer inhalen
Eén rotonde verbindt de H.R. Holstlaan met de Jan Vermeerstraat en de Frederik van Eedenstraat. De andere rotonde de H.R. Holstlaan met de Rembrandtlaan. Er komt in beide richtingen één rijstrook; inhalen kan daardoor niet meer. De weg wordt daardoor veiliger en er is minder geluidsoverlast voor omwonenden.
Het LaRGaS principe
Verkeerslichten verdwijnen in dit nieuwe plan. Daarvoor in de plaats komen zogenaamde ovondes, volgens het principe: LAngzaam Rijden Gaat Sneller. (LaRGaS) Inhalen is straks niet meer mogelijk, er komen gescheiden rijbanen met een brede ecologisch ingerichte middenberm. Het niet meer kunnen inhalen betekent met name voor de omwonenden en aangrenzende bedrijven een verbetering van de luchtkwaliteit én terugbrenging van geluidsoverlast.
Bomenplan
Omdat er één rijstrook komt, is er ook meer ruimte voor bomen en wadi’s Een wadi is een soort sloot waar regenwater in kan lopen en in de bodem trekt. Bij mooi weer staat zo'n wadi droog maar vult zich tijdens een regenbui met water. Het water zakt daarna langzaam in de grond. Dit helpt tegen wateroverlast. Ook ziet de middenberm er mooi groen uit door de bloemen en kleine bomen geplant worden, zoals krentenboompjes, zwarte elsen, Amerikaanse kornoeljes, wilde appels. Aan de kant van de flats komen bomen die bovenin smaller zijn en voor genoeg licht zorgen.
Aan beide kanten van de weg komen nieuwe bomen. Er worden 5 boomsoorten geplant: grootbladige els, zomerlinde, zilverlinde, gewone es en de zuilvormige iep. Ook komt er nieuwe verlichting in de middenberm.
Fietsers
Fietsers en voetgangers hoeven na deze reconstructie maar één rijbaan per keer over te steken. Zij hoeven dus ook maar één kant van de weg in de gaten te houden. Dit is overzichtelijk en veilig, zo meldt de gemeente nadat omwonenden om aanpassingen hadden gevraagd in het oorspronkelijke plan. Ook worden er extra lantaarnpalen geplaatst bij de fiets- en voetpaden. Op het kruispunt van de H.R. Holstlaan met de Rembrandtlaan wordt een stoplicht voor de bus toegevoegd. Een bus kan dan met voorrang de H.R. Holstlaan oprijden. Een paar bochten worden nog iets verbreed voor vrachtwagens.
Duur
De werkzaamheden duren ongeveer 4 of 5 maanden. Aannemersgroep NTP zorgt ervoor dat weggebruikers zo weinig mogelijk overlast hebben van de reconstructie. Volgend jaar gaan de werkzaamheden aan het tweede gedeelte tot aan de snelweg A35 van start. De totale kosten van de eerste fase bedragen ongeveer 2,7 miljoen euro waarvan Almelo de helft krijgt als subsidie van de provincie Overijssel.
Tijdens de werkzaamheden is er altijd één rijstrook voor het verkeer beschikbaar. De algemene omleidingsroute is via de Ring Almelo. SuperTank, Jack's Vers Belegde Broodjes en autobedrijf Egberink blijven bereikbaar. Aansluitingen vanuit zijstraten zijn, afhankelijk van de fase in uitvoering, tijdelijk afgesloten. Er worden omleidingsroutes aangegeven.
Voor meer info kan men kijken op de website van de NTP groep: klik hier. Daar kan men ook de omgevingsapp downloaden. Ook de gemeente Almelo geeft op haar site alle mogelijke info: klink hier.