Zondag 16 augustus 2020
Partnerbijdrage: Je hoeft geen genie te zijn om te weten dat de remmen een van de belangrijkste onderdelen van je auto zijn. Tenminste als je weer veilig thuis wil komen. Maar wist je ook dat 70% van het remvermogen van een auto komt van de voorremmen? Belangrijk dus dat de remschijven aan de voorzijde van je auto altijd in goede conditie zijn. Maar hoe weet je of ze aan vervanging toe zijn? Remblokken
Naarmate de remblok slijt word het voeringmateriaal dunner waardoor warmte minder goed afgevoerd kan worden. De remblok wordt hierdoor warmer met als gevolg dat het materiaal harder word. Een versleten remblok is overigens nooit tot het eind opgebruikt. Vanaf de laatste 2 tot 3 millimeter is de grens voor vervanging bereikt en zal de slijtindicator een signaal geven.
Zelf merk je er helaas niet zoveel van als je remblokken aan vervanging toe zijn. De vermindering in remkracht gaat geleidelijk aan en als regelmatige bestuurder wen je dus aan de langzame verandering van het gevoel in het rempedaal. Hoor of voel je wel iets, dan zijn de remblokken echt versleten en heb je een acuut probleem. Doorrijden is dan niet meer verstandig!
Remschrijven
Slijtage van remschrijven ontstaat doordat er tijdens het remmen veel druk op de remschijven wordt uitgeoefend. Als de remmen voor onderhoud worden losgehaald, is het verstandig om ook de remschijven goed na te kijken en te controleren of ze nog aan de minimale dikte voldoen. Het verschil tussen nieuw en versleten is afhankelijk van het type remschijf tussen de 2 en 3 millimeter, dit is meestal na 80.000 tot 120.000km voor de voorste remschijven. Voor de remschrijven achter is dit tussen de 140.000 en 180.000 kilometer maar dit is ook mede afhankelijk van je rijstijl. Als je stevig doorrijdt en vaak op de rem trapt, zijn de remschijven natuurlijk eerder aan vervanging toe. Met een speciale schuifmaat kun je de dikte van de remschijven meten.
Een andere manier om te weten of je de remschijven moet vervangen, is door ernaar te kijken. Op de remschijf kun je dan een blinkend spoor zien door het contact met het remblok. Slijt dit spoor diep in de remschijf, dan is het verstandig om de remschijven te vervangen. Om bij de remschijf te kunnen komen, moeten de wielen maar ook de remblokken, remklauw en mogelijke steun waar remklauw aan bevestigt is verwijderd worden.
Andere oorzaken van voortijdig versleten remschijven zijn je rijstijl, hoge mechanische belasting, langdurig remmen, onderdelen die niet op elkaar afgestemd zijn of een aanlopende rem. Overigens kan juist weinig gebruik van de auto, en daardoor roestvorming, ook een oorzaak zijn.
Let op: omdat de remblokken door de versleten remschijf niet meer mooi vlak zijn, is het nodig om bij het vervangen van de schijven ook direct de remblokken te vervangen.
Remvloeistof controleren
Remvloeistof is erg belangrijk, zonder remvloeistof kun je namelijk niet remmen. Het niveau van de remvloeistof kan gecontroleerd worden zonder het wiel te demonteren. Bij een versleten remblok zal dit peil laag staan en is er waarschijnlijk sprake van een lekkage of slijtage. Dit betekent dat je dus nooit zomaar de remvloeistof bij moet vullen maar altijd eerst het volledige remsysteem moet controleren.
Informatie overgenomen van motor-doctor.nl