Zaterdag 2 mei 2020
De bezorgers staan dagelijks met hun auto’s rond 12.00 uur startklaar om de maaltijden warm bij de vele klanten te bezorgen. Ook nu in coronatijd blijven ze dit met volle overgave en in achtneming van de vele regels doen. Nog meer dan anders hebben ze een hele belangrijke signaleringsfunctie tussen de maaltijdafnemers en de zorg en doen ze er alles aan de maaltijden tijdig te bezorgen.
Het Streekfornuus is ontstaan vanuit de zorgorganisatie Zorgaccent en opereert vanuit zorgcentrum de Koppel aan de Brouwerijstraat. Enkele jaren geleden zijn ze een zelfstandige Maaltijdvoorziening en cateraar geworden, maar de nauwe en goede contacten met de thuiszorgmedewerkers van Zorgaccent zijn altijd gebleven. Jan Klein Schaarsberg, Inge Boerkamp en Hetty Huis in ’t Veld runnen deze maaltijdvoorziening met een sterk team.
De maaltijden worden ‘s morgens van verse producten bereid in de grote keuken van de Koppel en dezelfde dag warm bezorgd. De mensen kunnen tot 9.30 uur ’s morgens nog aanmeldingen/wijzigingen doorgeven. Men kan er voor kiezen om dagelijks een warme maaltijd af te nemen maar het mag ook voor één of enkele dag(en) per week zijn. Ze kunnen kiezen voor een voorgerecht en toetje of één van beide. Er is ook altijd keuze uit twee verschillende menu’s.
Bij sommige mensen komt alleen de maaltijdbezorging nog langs
‘Vaak bellen mensen om nog iets door te geven, of ze hebben problemen met invullen van de lijst. Ik ken ondertussen aardig wat cliënten en ben vrijwel altijd bereikbaar’, geeft Hetty Huis in ’t Veld aan. Ze heeft de coördinatie van het geheel al vele jaren in handen en dat voelt voor veel mensen vertrouwd.
In deze coronatijd krijgen veel mensen weinig bezoek en voor sommigen was dat helaas daarvoor ook al het geval. Regelmatig is de maaltijdbezorger een van de weinige contacten. Voorheen hielpen zij vaak om bijvoorbeeld de doos met de maaltijden open te maken en klaar te zetten op tafel. Dat mag niet meer, maar de bezorger kan de doos met eten wel op een krukje dat buiten staat zetten en vervolgens aanbellen. Ze zien dan de bewoner nog wel even en horen, weliswaar op afstand, hoe het gaat. Als ze merken dat de vorige maaltijd vrijwel onaangeroerd mee terug gegeven is, wordt er contact met de mantelzorger gezocht of met de zorg.
Je hoort regelmatig dat bij ouderen de behoefte aan eten afneemt. De actie om dan zelf een maaltijd op te warmen wordt dan niet meer genomen. Vaak helpt de geur van de lekkere verse maaltijd in positieve zin en krijgen de mensen toch vaak wel trek. ‘Wij hebben hier hele korte lijntjes binnen ons Streekfornuus, wat maakt dat wij snel op veranderingen kunnen inspringen’, geeft Hetty aan. Meer informatie op www.hetstreekfornuus.nl