Recensie theatervoorstelling Opvliegers 5

Woensdag 1 april 2020
Partnerbijdrage: Op 10 maart speelde in het theaterhotel Almelo de theatervoorstelling Opvliegers 5: Op Safari. De vijfde reeks in de serie Opvliegers beloofd weer een hilarisch spektakel te worden, net zoals haar voorgangers. Al vijf jaar lang zorgde de groep vrouwen voor uitverkochte zalen over heel Nederland, zo ook dit jaar weer met hun nieuwe reis naar een nieuw deel van de wereld. Een theateravond vol flauwe grappen, een kleine diepere boodschap maar vooral enorm veel plezier en de ideale avond uit voor een groep vriendinnen, want vriendinnen, dat is waar het bij Opvliegers allemaal om draait.

Vriendinnen door dik en dun
De voorgaande vier jaren wisten de meiden er ook al behoorlijk wat bonds van te maken, en dat belooft dit jaar niet anders te zijn. De theatershow draait om een groep van vier vriendinnen, Joke, Shirley, Moniek en Lydia, gespeeld door Anouk van Nes, Rian Gerritsen, Sandra Mattie en Joanne Telesford. Ieder jaar besluiten de vier vriendinnen gezamenlijk op vakantie te gaan, wat voor de meest prachtige taferelen zorgt. Het eerste jaar reisden ze af naar Bali, het tweede gingen ze moedig met zijn allen op wintersport, het derde jaar stond in het teken van een citytrip naar New York en vorig jaar nam Lydia de hele gang mee op een cruise.
Opvliegers staat altijd in het teken van vriendinnen, sterke vriendschap, de dingen waar vrouwen mee te maken hebben en absolute over de top hilariteit. De eerste reis naar Bali wordt voornamelijk gekenmerkt door alle typische overgangsproblemen die uitvoerig worden besproken tussen de yogamatten en de kokosnoten in. De vier vriendinnen gruwen van de menopauze, maar ja, het hoort er nou eenmaal bij. Ze hebben alle vier hun eigen manier met de overgang om te gaan en bespreken deze uitvoerig.

De meidencruise van vorig jaar
Vorig jaar was het Lydia en haar zus Loes die de hele meidengroep mee op sleeptouw namen, en wel met een cruise. Shirley heeft in nummer vier maar één doel, en dat is een man aan de haak slaan. Moniek heeft te maken met een zwaar dementerende moeder, het onderdeel waarmee de diepte aan de show wordt gebracht. In dit geval speelt Rian Gerritsen een dubbelrol en speelt ze zowel Moniek als de dementerende moeder. Ze deed het perfect en weet een ontroerend personage op het podium te zetten die je meesleept en verwart in een voorstelling die voornamelijk komedie is.

Dit gebeurt ook weer in Opvliegers 5: Op Safari. Deze keer trekken de dames de wildernis van Afrika in. Een Hollandse vriendinnengroep in combinatie met een Afrikaanse safari is een gouden recept voor een bijzonder verhaal en het spektakel op het toneel. Een gouden recept wat vaker gevolgd wordt binnen de westerse entertainment industrie, het mixen van Afrikaanse thema's komt voor in allerlei verschillende sectoren van de entertainment industrie. We kennen natuurlijk allemaal de bijzondere films waarin Afrika het centrale thema speelt, zoals Animals Are Beautiful People, films die voor iedereen tot de verbeelding spreken. Wat dacht je van de heerlijke invloeden die Afrika naar de westerse keuken heeft gebracht, wat duidelijk naar voren kwam in het pop-up restaurant Bordes Marrakech in het stadhuis afgelopen februari. Beroemd schrijver Paul Theroux waagde zich net als de meiden in Opvliegers tevens aan een safari door het continent en schreef daar het prachtige boek Dark Star Safari over. Ook in online entertainment komt het Afrikaanse thema regelmatig voor, zoals de Africa Games waarin je alles over Afrika kan leren of de speelautomaten King Tusk op het platform van Betway die geheel gebaseerd zijn op de Afrikaanse natuur met olifanten en prachtig landschap. In kunstwerken worden landschappen voor Afrika regelmatig als inpsiratiebron gebruikt, wat ook weer mooi gekoppeld wordt aan inzamelingsacties voor het continent zoals laatst in Almelo. Hetzelfde geldt binnen de theaterwereld. In Almelo worden vluchtelingen uitgenodigd om gezamenlijk theater te maken in combinatie met hun persoonlijke verhalen, Theater Zonder Grenzen van Studio 15, wat belooft een bijzondere verzameling van verhalen te worden. En de koppeling tussen theater en het Afrikaanse continent gebeurt ook in Opvliegers 5, waar de meiden hun heil zoeken in de Afrikaanse wildernis.

Een chaotische doch hilarische safari
De safari van de meiden gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Het avontuur wordt aangegaan als helden op sokken maar met veel gelach en humor. Het is een van de meiden die een fotoshoot moet doen in Afrika wat de aanleiding is voor de reis. De vriendinnen brengen allemaal hun eigen problemen mee die herkenbaar zijn voor de meeste vrouwen. De een kan geen genoeg krijgen van sociale media, de ander is dakloos geworden met dank aan een afgebrand huis en de laatste heeft relatieproblemen. De vrouwen weten een hilarische swing te geven aan de soms ietwat zware problemen die voorkomen.
Een theatershow die voor vele vrouwen herkenbaar kan zijn, maar vooral een heerlijk avondje met vriendinnen garandeert. De acteurs weten hun rollen geweldig uit te voeren en hoewel het hele stuk voornamelijk gebaseerd is op overdreven over de top hilariteit lijkt het helemaal te werken in de voorstelling Opvliegers 5. Dat deed het de voorgaande jaren zonder twijfel, en dat doet het nog steeds.
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Info

Bleskolksingel wordt in twee fases afgesloten