Maandag 2 september 2019
Er komt op korte termijn een onafhankelijk extern onderzoek naar de werkwijze en aanpak bij grond- en vastgoedtransacties, kavelverkoop en huurovereenkomsten. Dat maakte het Almelose college van burgemeester en wethouders maandag 2 september bekend. Bij de recente bespreking van de verkoop van de Kolkschool en de kavelverkoop in Almelo Noordoost bleek de behoefte aan meer inzicht in gemeentelijke vastgoed- en grondtransacties.Vragen
Door inwoners, ontwikkelaars en raadsleden werden vragen gesteld over de werkwijze en aanpak bij vastgoedontwikkelingen. Zij geven aan behoefte te hebben aan een meer adequate, transparante en heldere werkwijze. Het college van burgemeester en wethouders van Almelo heeft de directie nu opdracht gegeven op hele korte termijn onderzoek te laten doen naar de werkwijze en processen. In het belang van alle betrokkenen schakelt Almelo hiervoor een onafhankelijk, extern bureau in.
Verder professionaliseren
De opdracht aan het onderzoeksbureau strekt zich ook uit tot het adviseren over een verdere professionalisering van alle vastgoedactiviteiten door de gemeente. Daarbij gaat het onder meer om de toepassing van aan- en verkoopregels, compliance, mandaten, opdrachtverstrekkingen en het participeren in vastgoedontwikkelingen, zowel op de particuliere als zakelijke markt. De gewenste verdere verzakelijking sluit aan bij de door de gemeente al eerder ingezette organisatieontwikkeling.
De verwachting is dat het college eind november de eerste resultaten met de gemeenteraad kan delen.