Dinsdag 23 april 2013
Machinefabriek Boessenkool gaat opnieuw fors investeren. De grootverspaner in Almelo heeft naast het eigen bedrijf een stuk grond van 11.000 vierkante meter gekocht. Hierop wordt nog dit jaar een nieuwe hal gebouwd. Ook heeft Boessenkool een nieuwe kotterfreescombinatie gekocht. Ondanks de crisis gaat het Boessenkool momenteel voor de wind. In het eerste kwartaal van dit jaar is een omzetstijging geboekt van maar liefst 50 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Of dat percentage tot het einde van dit jaar gehandhaafd kan worden weet directeur Eelco Osse niet, maar hij gaat wel uit van minstens 30 procent groei op jaarbasis. "We hebben op dit moment voor 30 miljoen euro aan offertes uitstaan en de ervaring is dat 40 procent daarvan resulteert in orders", aldus Osse.
De nieuwe kotterfreesmachine sluit qua capaciteit mooi aan op de vorig jaar aansgeschafte carrouseldraaibank. Door de crisis was het risico hem echter te groot om in één keer twee van zulke kolossale machines te kopen. Het feit dat de aankoop van de kotterfreesmachine enkele jaren op zich heeft laten wachten, heeft wel tot gevolg dat de nieuwe machine groter is dan aanvankelijk de bedoeling was. Boessenkool ging uit van een machine met een lengte van 18 meter en een hoogte van 4 meter, maar dat wordt nu dus 20, respectievelijk 6 meter. Dat komt omdat de Almelose specialist in het bewerken van grote werkstukken met enorme nauwkeurigheden tot op micronniveau de producten van haar klanten nog steeds groter ziet worden.
De nieuwe machine krijgt een plek in dezelfde hal als de carrouseldraaibank. Deze is enkele jaren geleden gebouwd. De constructiewerkzaamheden die daar nu nog plaatsvinden, zullen verhuizen naar de nieuw te bouwen hal op de pas aangekochte grond. Deze krijgt net als de andere hal afmetingen van 45 bij 30 meter en een hoogte van 20 meter. Ook deze hal wordt uitgerust met 120 ton hijscapaciteit.
Deze nieuwe machine is momenteel in opbouw bij de Spaanse fabrikant Juaristi. Eind dit jaar arriveert de machine in Almelo, waar hij begin 2014 operationeel zal zijn.







