Dinsdag 26 mei 2015
Het dieselboemeltje naar Zwolle wordt in 2017 vervangen door een elektrische trein. In opdracht van ProRail en de provincie Overijssel wordt het spoor tussen Wierden en Zwolle van elektriciteit voorzien.De werkzaamheden beginnen in oktober van dit jaar en gaan ongeveer anderhalf jaar duren.
Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden zal iets worden verhoogd, zodat de bovenleiding er onder door kan.
Het werk zal vooral 's avonds en 's nachts gebeuren. Dit om de overlast voor de treinreizigers zoveel mogelijk te beperken. ’s Avonds vanaf 20.00 rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg.
Doel van de elektrificatie van de lijn Zwolle-Enschede, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, is dat er bespaart wordt door de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten).
Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Enschede. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.






