Maandag 11 november 2013
Het treinverkeer Treinverkeer tussen Almelo en Hengelo is maandagochtend hervat nadat er vier kilometer aan spoor is vernieuwd. Doordat vorige week woensdag een goederentrein ontspoorde, ontstond er flinke schade aan het spoor en konden er geen treinen meer rijden. Tijdens de herstelwerkzaamheden moesten er ongeveer zesduizend dwarsliggers worden vernieuwd. Dit werd gedaan met een speciale robottrein die tijdens het rijden de sporen omhoog tilt en de dwarsliggers vervangt door nieuwe.Nadat de nieuwe dwarsliggers op hun plek lagen, reed er nog een stopmachine over het spoor om de ballast op de juiste plek te brengen. Spooraannemer VolkerRail en haar onderaannemers hebben zondag nog beschadigde kabels, leidingen en onderdelen van de baanapparatuur vernieuwd. Nadat er een reeks veiligheidstesten werd gedaan, kon het treinverkeer maandagochtend weer worden hervat.
Voordat de herstelwerkzaamheden konden plaatsvinden, moest de defecte wagon in zo’n goed mogelijke staat van het spoor worden gehaald voor het onderzoek naar het incident. De genietroepen van de Koninklijke Landmacht legden woensdagavond een noodweg aan door het weiland. Daarna kon een kraan de wagon van het spoor tillen. Tientallen baanwerkers zijn sinds woensdag dag en nacht bezig om de schade te herstellen.
Het ongeval gebeurde op één van de mogelijke trajecten in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, waar het in de toekomst juist de bedoeling is dat er meer goederentreinen gaan rijden.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat onderzoeken hoe de goederentrein kon ontsporen. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu over het incident. Volgens hem is het vaker voorgekomen voor dat dit type wagon betrokken is geweest bij ongevallen.
Bekijk hieronder een filmpje van ProRail van de werkzaamheden.






