Woensdag 4 december 2024
Minister Madlener van Verkeer is niet van plan meer dan 115 miljoen euro te besteden aan het veiliger maken van de N36. Hij schrijft dat als reactie op een brief van de gemeenten Almelo en Hardenberg. Die vragen om meer geld omdat met 115 miljoen euro slechts de helft van de N36 veiliger kan worden gemaakt.'Dodenweg'
De N36 van Almelo naar Zwolle wordt de Dodenweg genoemd. Er zijn regelmatig dodelijke ongelukken. Dat komt omdat de 26 kilometer lange weg niet voldoet aan de regels voor veiligheid.
Niet overal een vangrail
Met de 115 miljoen euro van het Rijk kan niet op alle plekken een middenberm met vangrail worden geplaatst. En Rijkswaterstaat kan er niet alle gelijkvloerse oversteekpunten mee aanpakken of viaducten verbreden.
Vaker inhalen
Almelo en Hardenberg vragen daarom om meer geld. Die gemeenten zijn onder andere bang dat automobilisten straks extra vaak gaan inhalen op de stukken weg die geen vangrail hebben.
'Ongelukken hebben andere oorzaak'
Volgens minister Madlener is het inderdaad mogelijk dat automobilisten illegaal gaan inhalen op stukken zonder middenberm. Maar volgens hem worden de meeste ongelukken veroorzaakt door iets anders dan illegaal inhalen. Bijvoorbeeld omdat auto's per ongeluk terechtkomen op de verkeerde weghelft.
'Komend voorjaar opnieuw naar kijken'
Madlener vindt de zorgen van de gemeenten over de verkeersveiligheid op de N36 begrijpelijk. Hij belooft in het voorjaar van 2025 opnieuw te kijken naar de N36 als het kabinet praat over het zogeheten Mobiliteitsfonds. Hij wijst erop dat de afspraak is gemaakt dat Rijk en regio in gesprek blijven over een aanpak van het resterende deel van de N36.
Rijkswaterstaat hield in september bijeenkomsten over het veiliger maken van de N36. Bekijk de video:
Jan Willem Mensink
Foto Reggestreek Fotografie