Maandag 29 juli 2024
Vier van de zes binnenhavens zijn verouderd en zelfs onveilig. Dat blijkt uit onderzoek door ingenieursbureau Witteveen en Bos in opdracht van de gemeente. Voorlopig laat die noodmaatregelen nemen zodat de havens in gebruik kunnen blijven. Dat is van economisch belang voor de aan de havens gevestigde bedrijven, zoals ForFarmers. Grotere schepen
Het gaat om de drie insteekhavens op Het Dollegoor. Die zijn niet geschikt voor moderne schepen die veel groter zijn en een grotere diepgang hebben dan toen de havens werden aangelegd. De haven van het Bedrijvenpark Twente bij Van Merksteijn is aangelegd in de jaren tachtig en is wel berekend op grotere schepen. Maar ook daar zijn volgens Witteveen en Bos aanpassingen nodig.
Aanvaringen
Binnen de insteekhavens is volgens het onderzoek te weinig ruimte voor grote schepen om veilig en snel te kunnen varen. Er bestaat het gevaar van aanvaringen en ook de bolders en kades kunnen overbelast raken. Daardoor kan er schade ontstaan en bestaat de kans dat mensen gewond raken.
Snel actie nodig
Er is snel actie nodig maar 'continuïteit in bedrijfsvoering is ook een risico en een constant aandachtspunt', schrijft het college van b en w aan de gemeenteraad. Ook voor de gemeente is het economisch belangrijk dat de havens in gebruik blijven.
Noodmaatregelen
Beperkingen opleggen aan de scheepvaart zou 'desastreus' zijn, schrijft het college. Daarom kiest de gemeente nu in overleg met de bedrijven en met het Twents Havenbedrijf voor noodmaatregelen zoals het aanpassen van looproutes of het treffen van noodvoorzieningen waar schepen veilig kunnen afmeren. Het vinden van een definitieve oplossing kan drie tot vijfjaar duren en gaat hoe dan ook veel geld kosten.
De havens bij het vroegere Riwald, nu ArcelorMittal, en bij de containerterminal op het XL Park voldoen wel aan de hedendaagse eisen.
Jan Willem Mensink
Foto Witteveen en Bos