Woensdag 17 juli 2024
De gemeente laat onderzoek doen naar hoe de omgeving van het station er in de toekomst uit kan zien. Dat gebeurt onder andere samen met NS en ProRail. Met de uitkomst van het onderzoek hoopt de gemeente het Rijk ervan te overtuigen geld te steken in vernieuwing en uitbreiding van het station.Veel meer ruimte nodig
Volgens de gemeente voldoet het station niet meer aan de eisen van deze tijd. Het moet worden vernieuwd omdat er de wens meer treinen te laten rijden op het traject Zwolle-Twente-Münster. Ook hoopt de gemeente op de komst van de Nedersaksenlijn (NSL). Dat betekent dat op het perron veel meer ruimte moet komen voor reizigers en treinen. Ook duurt het te lang om naar het busstation en naar de P&R te lopen en vinden mensen de tunnel onveilig.
Betere verbinding
De gemeente wil ook een betere verbinding tussen het station, de Kerkelanden, het Westerdok en het centrum. Bijvoorbeeld met een loopbrug over de sporen voor snelle toegang tot het perron. Of een tunnel waar je doorheen kunt fietsen. De historische bouw van het station moet wel behouden blijven, vindt de gemeente.
Spoorbeheerder ProRail begon in mei al met de voorbereiding van de renovatie van het station. De gemeente maakte eind vorig jaar bekend ambitieuze plannen te hebben voor de omgeving van het station.
Geen Almelo Centraal
Het station wordt door de gemeente 'Almelo Centraal' genoemd. Maar zo heet het officieel niet. In Nederland zijn maar acht gemeenten met een Centraal Station. Dat zijn gemeenten met meer dan 100.000 inwoners, waar meer dan 40.000 reizigers per dag op het station komen en waar minimaal twee andere stations zijn.
Jan Willem Mensink