Zondag 16 oktober 2022
De keuze voor het huidige traject van de Vloedbeltverbinding, de nieuwe provinciale weg tussen Borne en Almelo, is verkeerd. Dat zegt de gemeente Almelo in een brief aan de provincie Overijssel. Almelo verzet zich al lange tijd tegen het plan en heeft nu zelf onderzoek laten doen door bureau Witteveen+Bos. Die concludeert dat nut en de noodzaak van de weg 'alles behalve vaststaan'.
De strijd tegen de rondweg is al heel lang gaande. Ook een jaar geleden keerden de inwoners van Bornerbroek zich tegen de plannen.
Het is geen geheim dat Almelo géén voorstander is van het traject dat de provincie heeft gekozen voor de weg die een einde moet maken aan de verkeersdruk in Zenderen. De Almelose wethouder Arjen Maathuis noemde het besluit van de gemeente, eind vorig jaar, 'onthutsend'.
Geen antwoord
Almelo stelt dat het gemeentebestuur al meerdere keren zijn zorgen heeft geuit over de keuze van Provinciale Staten. De laatste keer was dat in een brief op 6 september. "In deze brief hebben wij nogmaals benadrukt dat met de Vloedbeltverbinding niet wordt voldaan aan de afgesproken uitgangspunten", stelt het college, dat het provinciebestuur verzocht pas op de plaats te maken met procedures. Almelo wilde nader onderzoek.
De gemeente Almelo stelt geen antwoord te hebben gekregen op die brief. De gemeente nam bureau Witteveen+Bos in de arm voor een eigen onderzoek. Die concludeert dat de Vloedbeltverbinding aan geen van de gestelde doelstellingen en uitgangspunten voldoet.
Niet vijf maar twee
Volgens het onderzoeksbureau 'had in eerste instantie moeten worden ingestoken op andere maatregelenpakketten die uit het MIRT-onderzoek volgen'. Het MIRT is het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Daarnaast stelt Witteveen+Bos dat één van de doelstellingen van de weg, vijf procent minder verkeer op de A1/A35, niet wordt gehaald. Volgens het bureau gaat het om een vermindering van twee procent.
Witteveen+Bos twijfelt aan het nut en de noodzaak van de weg omdat in het plan is opgenomen dat het verkeer door Zenderen als gevolg van de nieuwe weg met dertig procent moet verminderen. Het onderzoeksbureau vindt dat vreemd. "In Nederland is het gebruikelijk om bij de aanleg van een rondweg of een nieuwe verbinding een doelstelling te hanteren van een verkeersreductie van zeventig procent of meer op de bestaande verbinding." Witteveen vindt in dat kader een reductie van dertig procent 'erg laag'.
"Hoewel de nieuwe verbinding, zij het nipt, kan voldoen aan de doelstelling van dertig procent blijft bij die doelstelling de vraag of hiermee voldoende nut en noodzaak is aangetoond om het woon- en leefklimaat te verbeteren."
Dit bericht komt uit de samenwerking tussen Aavisie en RTV Oost.
Door: Henk Kooy