Testen met batterijtrein succesvol verlopen

Donderdag 3 maart 2022
De testen met een speciaal aangepaste WINK batterijtrein die vorige week donderdag 24 en vrijdag 25 februari door Arriva, ProRail en Stadler werden gedaan, zijn naar volle tevredenheid verlopen.

Samenwerken
De innovatieve testritten vonden plaats op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland) en Harlingen-Leeuwarden (Friesland). Het was voor het eerst dat deze testen in Nederland werden uitgevoerd. ProRail, Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Fryslân werken met dit initiatief samen aan hun duurzaamheidsambitie om in de toekomst CO2 neutraal of Zero Emissie openbaar (trein)vervoer te bieden.

Aanpassingen aan bestaande WINK-trein
Voor de batterijtreintest heeft treinfabrikant Stadler technische aanpassingen gedaan aan de trein waardoor deze in plaats van op diesel ook op een batterij kon rijden. Deze WINK trein behoort tot de vloot van Arriva in Noord-Nederland. Deze treinen hebben al een pantograaf (stroomafnemer voor tram of trein) en batterijen die bedoeld zijn om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen. Tijdens de testen fungeerde de batterij als tractiebatterij waardoor ermee gereden kon worden.

Metingen
Op de trajecten waar de testen plaatsvonden was gedeeltelijk bovenleiding aanwezig. Op het testtraject Almelo-Hardenberg laadde de batterij via de stroomafnemer op tussen Hardenberg en Mariënberg (9 kilometer) om vervolgens de rest van het niet geëlektrificeerde traject (18 kilometer) naar Almelo op de batterij te rijden. Er is gekeken naar hoe snel de batterij leeg gaat en hoe snel hij weer oplaadt. Ook is gekeken naar de omschakeling van bovenleiding naar batterij en andersom, hoe snel de batterijtrein optrekt en hoeveel stroom er dan wordt verbruikt.

Resultaten
Floris van Straaten, projectleider fabrikant Stadler: “Het bereik van deze batterijtrein met relatief kleine batterijen overtrof onze verwachtingen. Het toonde aan dat de trein met een gereduceerde snelheid van 60 km/u op één lading tussen Harlingen en Leeuwarden kon rijden. De testnacht, uitgevoerd op de lijn tussen Almelo en Hardenberg, toonde de omschakeling van elektrisch (bovenleiding) naar het rijden op de batterij. De laatste tests tussen Doetinchem en Arnhem bevestigden de resultaten van de tweede nacht op een ander baanvak. Over het algemeen waren de testen succesvol, wat aantoont dat treinen met batterijaandrijving een levensvatbaar alternatief zijn voor gedeeltelijk of niet-geëlektrificeerde sporen voor de bestaande dieseltreinen”, aldus van Straaten.

Jieskje Hollander, regiodirecteur Arriva: “We zijn tevreden over het succesvolle verloop van de testen. Het betekent voor Arriva dat we nu weten dat een batterijtrein geen verre toekomstmuziek is. We zetten met deze ontwikkeling een nieuwe duurzame stap op weg naar de inzet van batterijtreinen en zero emissie openbaar (trein) vervoer op onze regionale trajecten”, zo stelt Jieskje Hollander.

Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur ProRail. "We zijn blij dat de testen geslaagd zijn. Tot voor kort was volledige elektrificatie van een spoorlijn het enige alternatief. Nu komt er naast de waterstoftrein, de batterijtrein bij. Naast de proef is het ook mooi dat de samenwerking met alle betrokkenen zo geslaagd is. Dit smaakt naar meer: wij gaan ons inzetten om met het ministerie, provincies, vervoerders en fabrikanten de eerste batterijtrein(en) in de reguliere treindienst te introduceren. Daarmee zetten we ons in voor steeds duurzamer spoorvervoer", aldus Dorothé Wennekendonk.

Toekomst
De uitkomsten van de testen worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. De resultaten zullen daarnaast goed van pas komen in de keuzes voor de beste Zero Emissie techniek voor het spoor in (Oost-)Nederland.
Deel dit artikel: Twitter | Facebook | WhatsApp | Google+ | E-mail

Actua

Omroep Almelo stopt na 38 jaar

Dit is het laatste bericht dat u leest op AAVISIE. Omroep Al...

AAFM stopt: deze programma's gaan door

Per 1 januari houdt AAFM op te bestaan. Maar veel vertrouwde...

Xymphonia neemt afscheid van AAFM

Zondag vanaf 20.00 uur is de laatste uitzending van Xymphoni...

Laatste keer Songfestival op AAFM

Vrijdag vanaf 19.00 uur kunt u op AAFM voor het laatst luist...

Spelers verrassen kinderen met speelgoed uit de Heraclesbus

Spelers en medewerkers van Heracles gingen maandag op pad om...

Jazzpianist en componist Johan Bijkerk overleden

De Almelose jazzpianist en componist Johan Bijkerk is zondag...

Kerstconcert Oostvaarders daverend succes

De laatste zondag voor kerst gaf het shantykoor de Oostvaard...

Heracles onderzoekt veiligheid stadion na val-incident

Het gaat goed met de kinderen die zaterdagavond lichtgewond ...

Gedenkstenen voor Almelose Jodenhelpers

Leden van de werkgroep Stolpersteine plaatsten vrijdag twee ...

Nieuwe fonteinen in veranderende Grotestraat Noord

Er wordt druk gewerkt aan de vernieuwing van de Grotestraat ...

Stroatproat: wat is uw grootste wens voor 2025?

Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Het duurt ...

Rekenkamer: gemeente moet informatie beter beveiligen

De gemeente heeft nog flinke stappen te zetten in de beveili...

Gemeente neemt wijkcentra weer in eigen beheer

De gemeente gaat zes wijkcentra weer zelf beheren. Sinds 201...

Wethouder Arjen Maathuis wordt burgemeester van Meppel

De gemeenteraad van Meppel heeft wethouder Arjen Maathuis (V...

Hoge onderscheiding voor Elwin Groenevelt van Qredits

Tijdens zijn feestelijk afscheid van Qredits is oprichter El...

Zwan en Unox in Almelose handen

Het Almelose bedrijf Zwanenberg wil de merken Unox en Zwan o...

Pentas Moulding zet AI in voor duurzame productie

De Almelose kunststofproducent [link newwin=1 url="http://ww...

Zorgen over geld? In de Schuttenstraat krijg je hulp

Nergens in Overijssel hebben mensen zoveel moeite om hun sch...

Enschedese corporatie investeert 9,5 miljoen in Almelo

De Enschedese woningcorporatie Woonplaats investeert 9,5 mil...

Oostvaarders en Cantabilé in Theaterhotel

Het is bijna zover, aanstaande zondag 22 december om 14.30 u...
© 1986 - 2025 Stichting Lokale Omroep Almelo