Zondag 28 november 2021
'Dat zal mij niet zo gauw gebeuren, daar trappen we niet in'. Toch gebeurt het dagelijks dat met name ouderen het slachtoffer worden van een 'Babbeltruc' of een vorm van cybercriminaliteit met alle nare gevolgen van dien. Marinus van Gorssel, adviseur lokale veiligheid, vertelde middels voorbeelden, adviezen en filmbeelden waarom waakzaam zijn voor iedereen en met name voor senioren heel belangrijk is.De tekst gaat verder onder de video
In het Huis van Katoen en Nu waren in twee settings de leden van de OVA bijeen gekomen om de verschillende adviezen van Marius van Gorssel ter harte te nemen. 's Morgens waren ongeveer 20 senioren aanwezig en 's middags ook. van Gorssel deelde zijn kennis en ervaringen vanuit het CVV ( Centrum voor Criminalteitspreventie en Veiligheid.)
Van Gorssel kwam met vele waardevolle tips. Wees argwanend als iemand onaangekondigd voor uw deur staat. Vraag door als u het niet vertrouwd en vraag zo nodig om een ideebewijs. Als bijvoorbeeld een bloemenbezorger aanbiedt om de bloemen alvast voor u op de vaas te zetten, ga daar niet op in. Soms doen mensen zich voor als iemand van Vitens of de gasinstallateur, dat ze een slimme meter komen plaatsen etc.
Middels meerdere filmpjes laat van Gorssel zien dat iemand heel makkelijk slachtoffer kan worden, met naast alle financiële schade ook veel immaterieel leed. Hij raadt eigenlijk iedereen een kierstandhouder aan. Appartementen vragen vaak nog weer andere vormen van alertheid. 'Sluit de deur voor een collectant als u even geld elders in huis moet ophalen. Dat hoeft niet onbeleefd te zijn, als u het aangeeft. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Als u een verdachte situatie ervaart, mag u altijd 112 bellen', geeft Marius van Gorsel aan. Deze tip is voor de meeste toehoorders een eye-opener.
Whatsapp fraude en fishing mails is een verhaal apart. Het schijnt zeer veel voor te komen en ook verschillende aanwezigen in de zaal hadden inmiddels ervaringen met deze vormen van oplichting. ‘Laat je niet opjagen en bel met degene van wie je de app krijgt. Nooit zonder verder overleg met anderen iets betalen’, geeft van Gorssel aan.
Bel een fraude helpdesk, of sites als; maak het ze niet te makkelijk.nl, de consumentenbond.nl of bel bij directe onraad 112. Na afloop gaf Cobi Noordhoff van de OVA nog wel even aan dat waakzaam en alert goede en waardevolle tips zijn, maar dat gastvrij en behulpzaam zijn ook goede eigenschappen zijn die we niet uit het oog mogen verliezen.