Dinsdag 31 augustus 2021
In het najaar wordt er een test gedaan met een innovatieve batterijtrein op het traject Almelo - Hardenberg.De proef is het resultaat van een samenwerking tussen ProRail, Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Fryslân. Zo’n test is nog niet eerder gedaan in Nederland. Op drie niet-geëlektrificeerde spoortrajecten (Almelo-Hardenberg dus en Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Stavoren) wordt dit najaar een zogenaamde WINK-trein van Arriva getest die (deels) elektrisch gaat rijden. Door technische aanpassingen te doen aan de trein kan deze in plaats van op diesel ook op een batterij rijden. Mogelijk komt er ook nog een test op het traject Zevenaar-Doetinchem.
Aanpassing
De voorlopige planning is om de testen dit najaar uit te voeren. Op dit moment zijn er in Nederland nog geen batterijtreinen toegelaten en beschikbaar. Daarom laat Arriva één van haar WINK-treinen uit de regio Noord door Stadler aanpassen. Deze treinen hebben al een pantograaf (= stroomafnemer voor tram of trein) en batterijen om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin nu de remenergie wordt opgeslagen, gaat dan als tractiebatterij fungeren. Dit houdt in dat die batterij voor een ander doel wordt benut, namelijk het laten rijden van een trein.
Resultaten
De uitkomsten worden gebruikt bij de ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. Daarnaast wordt de ProRail-marktconsultatie naar emissievrij treinvervoer verrijkt met de uitkomsten van de praktijktesten en wordt een eerste stap gezet naar toevoeging van batterijtreinen aan de ProRail-catalogus van Zero Emissie treinvervoer. Verder wordt met de resultaten informatie verzameld die van nut kan zijn voor de scenariovorming om tot Zero Emissie spoor te komen in oost-Nederland.
WINK-trein
WINK-treinen rijden op de spoortrajecten in Fryslân en tussen Leeuwarden en Groningen. Ze rijden op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en zorgen zo voor 90% CO2 reductie. Ze zijn uitgerust met een pantograaf (= stroomafnemer voor tram of trein) en een batterij voor de opslag van rem-energie en daarmee voorbereid om elektrisch te kunnen rijden op (deels) geëlektrificeerd spoor.
(WINK: afkorting voor 'Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug, vrij vertaald 'betekent dat flexibele innovatieve korte afstandstrein).