Dinsdag 17 november 2020
Inwoners van Almelo en omgeving moeten het vanaf 2024 stellen zonder de directe treinverbinding met Berlijn. Ze moeten vanuit Almelo eerst naar Hengelo reizen om vervolgens vandaar de internationale treinverbinding naar Berlijn te nemen."We hadden liever gezien dat een instapmogelijkheid in Almelo opgenomen kon worden", meldt wethouder Arjen Maathuis. "Dat bleek helaas onmogelijk. Dat heeft te maken met verschuiving in het tijdsvenster dat deze trein gaat rijden en de passeermogelijkheden van de treinen. Als college hebben we begrip voor het feit dat Almeloërs hierin wat teleurgesteld zullen zijn en moeten wennen als ze vanaf 2024 de trein naar Berlijn willen pakken", aldus Maathuis.
Technische redenen
Door het vervallen van de loc-wissel (nieuw materieel) en versnelling in Duitsland valt de grenspassage straks op een ander tijdstip in het uur. De Berlijntrein gaat daardoor 'het andere halve uur' rijden. De Berlijntrein is echter te lang om dan op station Almelo tegelijk met de Sprinter van/naar Apeldoorn te halteren. De Berlijntrein heeft het hele perron nodig. Verschuiven in de dienstregeling om Sprinter en Berlijntrein na elkaar in Almelo te laten halteren, lukt niet in verband met de aansluiting Deventer (van/naar Zutphen).
Varianten
Het vervallen van de stop in Almelo in de Berlijntrein betekent dat er vanuit Almelo niet meer (één keer per twee uur) met deze trein in de andere richting, rechtstreeks naar Amsterdam Centraal kan worden gereisd. Voor die directe verbinding moeten Almeloërs dus vanaf 2024 eerst naar Deventer of Hengelo reizen, om daar in te stappen op deze trein. Op eigen initiatief heeft NS twee varianten onderzocht om te kijken of die een alternatieve verbinding konden bieden. Conclusie was dat die niet realistisch zijn.
Bij de partijen en het ministerie is wel begrip voor de belangrijke positie van Almelo als opstapplaats voor heel Noordwest Twente. De NS heeft de toezegging gedaan dat als de dienstregeling van 2024 verder wordt ontwikkeld, er naar aanvullende reismogelijkheden richting de Randstad wordt gekeken. De NS, de Provincie Overijssel en Almelo houden hierover rechtstreeks contact met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.