Zondag 24 februari 2019
Het is de vraag of Almelo de treinverbinding met Berlijn in de toekomst kan behouden. Verschillende mogelijke routes
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft namelijk onlangs aangekondigd dat er vanaf 2025 één tot drie keer per dag een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn komt. Daarbij gaf ze aan dat wordt gekeken naar verschillende mogelijke routes, via de bestaande route, via Arnhem of via Zwolle. In de laatste twee opties is er blijkbaar geen plaats voor Almelo als tussenstation.
Onderzoek
Het CDA in de Provinciale Staten van Overijssel vindt, bij monde van Bart van Moorsel, woordvoerder Verkeer en Vervoer, dat er een gedegen onderzoek moet plaatsvinden naar de verschillende alternatieven voordat er een keuze wordt gemaakt. CDA Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch heeft tijdens het debat van donderdag over het spoorbeleid een motie ingediend waarin de minister wordt opgeroepen een gedegen onderzoek uit te voeren en de keuze over de route voor te leggen aan de Tweede Kamer.
Hengelo moet in beeld blijven
Het CDA Overijssel heeft er bij de Tweede Kamerfractie op aangedrongen dat ook de huidige route via Hengelo in beeld blijft bij de Minister. CDA statenlid Bart van Moorsel "Het kan niet zo zijn dat als gevolg van de beperkte capaciteit op de huidige lijn via Deventer en Hengelo, deze route op voorhand afvalt. Waarschijnlijk zijn voor alle routes extra investeringen nodig om tijdwinst te halen tussen Berlijn en Amsterdam", zo stelt van Moorsel.
Blijft Almelo in beeld?
De keuze moet worden gebaseerd op een vergelijking van de routes, inclusief de benodigde investeringen. Als er extra capaciteit wordt gecreëerd op de bestaande route via Deventer en Hengelo profiteren daar ook de reizigers van tussen Hengelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort en Amsterdam van", meldt van Moorsel tot besluit.