Zaterdag 21 oktober 2017
Ondanks de voorkeur van onderzoeksbureau Sweco voor een fietspad aan de oostkant van de Plesmanweg Zuid, kiest het college van B&W toch voor de rechterkant.Het college van B&W stelt opnieuw aan de raad voor het fietspad langs de Plesmanweg-Zuid aan de westzijde van de weg aan te leggen. In haar besluitenlijst van 17 oktober maakt het college bekend dat zij voor deze keuze zich baseert op conclusies in een nieuw onderzoek van bureau Sweco.
Ook eerder stelde de gemeente, bij monde van wethouder Ten Seldam, al voor dit fietspad aan de rechterzijde van de Plesmanweg aan te leggen. In de raadsvergadering van 4 juli bleek dat een gedeelte van het betoog van de wethouder berustte op een rapport dat voor de raad niet beschikbaar was. In de raadsvergadering van 18 juli heeft de raad een motie aangenomen voor een nieuw raadsvoorstel.
B&W stellen nu dat de keuze van het nieuwe voorstel, de westkant dus, is gebaseerd op stedebouwkundige, beheersmatige, financiële en verkeerskundige argumenten, waarbij de laatste de doorslag geven. Er is een second opinion gevraagd aan van bureau Sweco.
B&W erkent dat Sweco concludeert dat vanuit het oogpunt van doorstroming een fietspad aan de oostzijde de voorkeur heeft. Ook de Fietsersbond heeft deze voorkeur. B&W stellen echter dat vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid de westzijde de voorkeur verdient. De uitrit bij Bolk wordt dan vermeden en fietsers zijn minder geneigd om te gaan spookrijden op het noordelijk gelegen deel langs de Plesmanweg, aldus het voorstel van B&W. Het oversteekrisico zal worden beheerst doordat de dubbele oversteek van fietsers aan de westzijde wordt geregeld door verkeerslichten.
Het rapport van Sweco beschrijft als variant mogelijke extra maatregelen aan de oostzijde, waardoor de verkeersveiligheid aan de westkant de voorkeur zou krijgen. Het college stelt dat uit overleg met de aanliggende firma Bolk blijkt dat die extra ruimte er niet is. Tijdens het politiek bereid van 18 mei jl werd door de ondernemers aan de Plesmanweg ook al toegelicht dat zij met een fietsverbinding aan de westzijde nog het beste uit de voeten kunnen.
De kosten voor de aanleg worden geraamd op ca. 1 miljoen euro. De provincie heeft volgens B&W mogelijkheden van subsidie van maximaal 500.000, die bestemd is voor een fietssnelweg op dit tracé. De rest wordt gedekt uit het onderhoudsprogramma IGOP 2017.